Invoering wegblijf tarief
Het komt steeds vaker voor dat patiënten zonder bericht niet op afspraken bij de huisarts, praktijkondersteuner of assistente verschijnen. Met ingang van 1 mei 2024 gaan wij daarom, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een ‘wegblijf’ tarief invoeren.
Waarom een wegblijf tarief?
Steeds meer mensen willen een afspraak maken voor het spreekuur, maar ook steeds meer mensen komen zonder bericht niet opdagen. In de tijd die voor u gereserveerd stond had de huisarts, praktijkondersteuner of assistente ook iemand anders kunnen helpen. De praktijk wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden. U wilt met uw medische klacht immers ook graag zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan meewerken door uw afspraak op tijd telefonisch af te zeggen.
De eerste keer dat u een afspraak te laat afzegt of niet verschijnt op de afspraak, maken wij een notitie hiervan in uw dossier. De tweede keer krijgt u een rekening.
Kunt u niet op uw afspraak komen?
Meldt dit dan uiterlijk 1 werkdag van te voren (maandag t/m vrijdag) telefonisch bij de assistente op nummer 0575-514269. Of zeg uw afspraak af via het patiënten portaal, dit kan 24 uur per dag, tot 12 uur voordat de afspraak plaatsvindt. De afspraak wordt dan uit onze agenda verwijderd, wij kunnen een andere patiënt helpen en u kunt zo nodig direct een nieuwe afspraak bij ons maken. Dit geldt ook voor afspraken die u maakt via de website. Er wordt bij tijdige afzegging géén wegblijf tarief berekend.
De hoogte van het wegblijf tarief
Het wegblijf tarief is een vergoeding voor de kosten die de praktijk maakt voor het beschikbaar stellen van de ruimte en de medewerkers. Het wegblijf tarief is 15 euro. Hier vallen ook alle afspraken bij de assistentes en praktijkondersteuners onder.
Let op: u dient de factuur zelf te betalen. De zorgverzekeraar betaalt deze kosten niet, u bent immers niet gekomen en er is ook geen zorg geleverd.